Om mitt skrivande

Jag började skriva skönlitteratur som en pysventil till rapportskrivandet i mitt jobb som miljökonsult. Jag behövde slippa skriva det som är sant, korrekt och som inte kan missförstås. Jag ville kunna ljuga, hitta på, ändra begrepp mitt i texten, så tvivel och skörda missförstånd. Jag skriver helst i novell-format och det är också det format jag helst läser själv.

onsdag 7 augusti 2019

Förnedrande brytpunkt för min anti-anti-hjälte

Jag skriver en längre berättelse om en anti-anti-hjälte. Jag körde fast redan för ett par år sedan, men nu är hoppet att jag ska kunna komma vidare med hjälp av en metod jag läst i boken Save the Cat Writes a Novel. Någon annan som använt den?

Enligt metoden måste hjälten (eller i mitt fall en anti-anti-hjälte) nå en brytpunkt där något händer som gör att hen måste förändra sitt liv drastiskt. I mitt fall valde jag skam som brytpunkt. Offentlig förnedring av det värsta slaget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar