Om mitt skrivande

Jag började skriva skönlitteratur som en pysventil till rapportskrivandet i mitt jobb som miljökonsult. Jag behövde slippa skriva det som är sant, korrekt och som inte kan missförstås. Jag ville kunna ljuga, hitta på, ändra begrepp mitt i texten, så tvivel och skörda missförstånd. Jag skriver helst i novell-format och det är också det format jag helst läser själv.

tisdag 5 maj 2020

Norna färdig!

Japp, nu är den färdig. Eller, nu är det färdigt. Råmanuset till min skröna Norna som jag ser i bloggen här att jag började skriva 1 juli. Jag trodde inte att jag hade hållit på med den så länge, men där ser man. Tiden går fort när man har roligt. Och den här har varit rolig att skriva - ibland har det bara flutit på och så har jag suttit och fnissat åt mina egna roligheter. Om inte jag skrattar åt dem - vem ska då göra det?

Min fru har läst den och kom med det utmärkta betyget någonstans mitt i: "jag kan verkligen inte förutse hur detta kommer att sluta".

Så, nu är det bara att skriva en pitch och börja fundera på förlag. Bonniers, vågar de sig på magiska skrönor i låneinstitutsbranschen med inslag av lönnmördare? Nä, kanske inte.

Så här låter min nuvarande pitch. Den kanske duger förresten.


Norna
Dumpad av sin tjej och förbisedd på jobbet; Simons liv suger. När tre mystiska kvinnor ger honom chansen att ändra allt med ett penndrag tvekar han inte länge. Men hans nya förmåga räddar inte bara karriären och sexlivet och ger honom chansen att skapa världsfred – den gör honom också till måltavla för snart sagt alla onda krafter som går att lista.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar